تبلیغات
مجذوبان نور,تصوف,صوفیه,دراویش گنابادی,majzooban - پاسخ به صوفی از زبان حضرت آیت الله حاج میرزا یدالله دوزدوزانی(مدّ ظله العالی)

مجذوبان نور,تصوف,صوفیه,دراویش گنابادی,majzooban


آیت الله دوزدوزانی

در آغاز کلام باید دانست که هر مذهب انحرافی افراد مورد اعتمادی از جامعه را به خود نسبت می¬دهد و جزو معتقدین به مذهب خود می¬شمارد تا اعتماد مردم را جلب کند. در این راه گاه یک جمله از یک شخص پیدا می¬کنند و با تحریف آن و یا حذف اول و آخر جمله و ترفندهایی از این قبیل از آن بهره می¬جویند. مثلاً با دیدن کلمۀ «صوفیه» و امثال آن در کتب بزرگان که حکم ایشان را بیان کرده و یا پیرامون عقاید و... ایشان بحث کرده باشد، می¬گویند: فلان آقا از ماست.
در برخی موارد هم – مخصوصاً – در سخنان و نوشته¬های دوران¬های اولیه اسلامی که هنوز حد و مرز صوفیه و اشخاص زاهد مشخص نشده بود، بحث پیرامون ایشان خلط می¬شده و شاهد گفتار ما این است که در برخی نوشته¬ها صوفی را به دو قسم تقسیم کرده¬اند: صوفی که شریعت را ترک می¬کند و صوفی که طبق شریعت عمل کند.
نا گفته پیداست کسی که به شریعت عمل کند و به تمام آن معتقد باشد، صوفی به معنای مصطلح فعلی آن نیست، بلکه شیعۀ خالص است. امروزه گروهی از صوفیان ادعا می¬کنند که ما از گروه دوم هستیم و به شریعت عمل می¬کنیم و تقلید می¬نماییم و طبق رساله عملیۀ مراجع عظام عمل می¬کنیم، در حالی که این چنین نیست و صراحتاً در کتاب¬های خود از عشریه سخن می¬گویند و به آن اعتقاد دارند و عملشان همان است در حالی که خمس نمی¬پردازند. البته در دوره¬هایی گفته شده که برخی همانند شیخ بهایی خرقه پوشیده¬اند که بر فرض صحّت چنین نقل¬هایی، قابل توجیه است و می¬توان گفت ممکن است برای مصلحت یا ارشاد و یا از روی تقیه بوده و در هر حال نسبت تصوف در حق بزرگان مذهب همانند شیخ که در کتاب¬های خویش آشکارا مقال و گفتار آن¬ها را رد می¬کند، قابل قبول نیست.
باید دانست از این گونه حرف¬ها در زمان گذشته گفته و نوشته¬اند و به افرادی تصوف را بسته و حرف¬هایی نسبت داده¬اند که نباید به حرف آنان اعتنا کرد.
این که در قرن¬های مقارن و یا نزدیک به ائمه علیهم¬السلام، شیعیان خانقاه داشته¬اند مسلماً از دروغ¬های شاخدار است و ناگفته پیداست در حالی که حضرات ائمه علیهم¬السلام از سفیان ثوری و یا حسن بصری بشدت انتقاد نموده و منصور حلاج را لعن کرده¬اند و در روایاتی از دخول به حلقه صوفیه نهی فرموده¬اند، ممکن نیست شیعیان خانقاه داشته باشند و جالب این جاست که بر اساس اعتراف خود صوفیه تاریخ تأسیس نخستین خانقاه حداکثر به قرن پنجم می¬رسد و در هیچ منبعی نیامده که پیش از آن خانقاهی وجود داشته باشد تا چه رسد به این که شیعیان برای خود خانقاه بسازند!!!
با مطالعه در تاریخ اسلام می¬بینیم که تا این اواخر – تقریباً – نزدیک به دوره صفویه، صوفی شیعه نداشته¬ایم و بزرگان و مرشد¬های ایشان به این مطلب اقرار و تصریح کرده¬اند.
این که ادعا کرده¬اند ابن¬بطوطه در سفرنامۀ خویش گفته در مقابل حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه¬السلام در نجف اشرف تعدادی خانقاه بوده معلوم است دروغ است چون با مراجعه به آن کتاب خواهید دید اولاً ذکری از شهر نجف در آن نیامده و در ثانی در فصلی که از شهر کوفه سخن می¬گوید هیچ سخنی از وجود خانقاه به میان نیاورده است، همچنین این که به شهید رضوان الله علیه نسبت می¬دهند که در کتاب منیه تشویق به استفاده از تفسیر عبدالرزاق نموده با رجوع به این کتاب می¬بینیم که ایشان می¬فرماید هر مفسری بر اساس علمی که بر آن تسلط دارد به تفسیر قرآن کریم پرداخته و سپس به معرفی انواع این تفاسیر می¬پردازد و از چهار گونه تفسیر نام می¬برد، اول: تفاسیر لغوی است که عربیت بر آن¬ها غلبه دارد، دوم: تفاسیر حکمی و برهانی کلامی، سوم: تفاسیر داستانی و بر مبنای قصص و چهارم: تفاسیر عرفانی که هدفشان تأویل حقایق است. جالب است که ایشان برای این چهار گونه تفسیر مثال¬هایی می¬آورد یعنی تفسیر کشاف، زمخشری، مفاتیح الغیب رازی و تفسیر ثعلبی، در این جاست که برای گونۀ آخر از تفاسیر، تفسیر عبدالرزاق کاشانی را مثال زده، بر این اساس هر منصفی می¬بیند که هرگز شهید تشویق به مراجعه به هیچ یک از این کتاب¬ها نکرده و این نسبت هم دروغ محض است.
در خاتمه از علماء اعلام و دانشمندان کرام انتظار داریم که مسلمانان به ویژه جوانان را آگاهی دهند تا در دام افراد شیاد و خطرناک گرفتار نشوند .
از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم .
                                                                                                                                                       90/3/2 - یدالله دوزدوزانی


..............................................................
به نقل از :     http://fa.duzduzani.ir







برچسب ها: مجذوبان، مجذوبان نور، تصوف، صوفی، صوفیه، درویش گنابادی، گنابادیه،
مطالب مرتبط: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله حاج میرزا یدالله دوزدوزانی(مدّ ظله العالی)،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 توسط : v .y