تبلیغات
مجذوبان نور,تصوف,صوفیه,دراویش گنابادی,majzooban - عزاداری امام حسین علیه السلام و صوفیه

مجذوبان نور,تصوف,صوفیه,دراویش گنابادی,majzooban

                    majzooban noor

در مسئله واقعه کربلا و علل و نتایج آن حادثه بی نظیر، نه تنها هزاران کتاب از شیعیان و اهل تسنن بلکه از ناحیه غیر مسلمین نیز تدوین یافته که واقعه خونین کربلا را با اهمیت فوق العاده تلقی کرده اند، «حتی غیر امت اسلامی به هنگامی گرفتاری های سخت دست نیاز به سوی شهداء کربلا برده حاجت روا شده اند.» (1)
در باب عزا و ماتم سید الشهداء فرزند دلبند فاطمه زهرا و علی مرتضی روایات قابل توجهی از ناحیه رسول خدا و ائمه معصومین وارد شده که روز عاشورا، روز مصیبت و حزن ائمه اطهار و شیعیان ایشان می باشد. به اعتبار روایتی که امام رضا علیه السلام به «ابن شبیب» خطاب فرموده اند«اگر دوست داری با ما باشی در درجه های بلند بهشت، پس غمگین باش از برای غمگینی ما و شادباش از برای شادمانی ما» (2) باید روز عاشورا غمگین و حزین بود. جای دیگر می فرمایند: «هر که یاد کند مصیبت ما را و بگرید و بگریاند مردم را با ما خواهد بود در درجه های ما در روز قیامت و هر که یاد کند مصیبت ما را و گریه کند، نگرید چشم او در روزی که چشم ها همه بگریند و هر که در مجلسی بنشیند و احیاء نماید دین ما را نمیرد دل او در روزی که دل ها همه بمیرند» (3)
یا ابوعمار می گوید امام صادق علیه السلام به من فرمودند:«ای ابو عمار از برای من در مصیبت حضرت امام حسین علیه السلام شعری بخوان، من خواندم و آن حضرت می گریست» (4) به همین لحاظ بزرگان دین فرموده اند: «در این روز مشغول کاری از کارهای دنیا نگردید و از برای خانه خود چیزی ذخیره نکنید، مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشید و تعزیت حضرت امام حسین علیه السلام را اقامه نمائید و همه با ماتم اشتغال نمائید به نحوی که در ماتم عزیزترین اولاد و اقارب خود اشتغال می نمائید.» (5)
حضرت رضا علیه السلام روز عاشورا را که روز شهادت امام حسین علیه السلام است، یوم عزای آل بیت معرفی نموده می فرماید: « ان یوم قتل الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا ، و اذل عزیزنا ، أرض کربلا أورثتنا الکرب و البلاء إلى یوم الانقضاء فعلى مثل الحسین فلیبک الباکون...» (6) یعنی «همانا روز قتل حسین مجروح کرد چشم های ما را و روان ساخت اشک های ما را و ذلیل کرد عزیز ما را در ارض کرب و بلا و ما به میراث گرفتیم محنت و بلا را تا روز جزاء پس واجب می کند که گریه کنندگان بر حسین بگریند.» در این صورت عاشورا روز حزن آل الرسول است و تمامی امامان از پس کربلا این ایام را حزین بوده اند. حضرت رضا سلام الله علیه می فرمایند: «چون ماه محرم می رسید هیچ کس ابوعبدالله را خندان و شادان نمی دید چون ده روز از ماه سپری می شد و عاشورا فراز می آمد، آن روز هنگام شدت حزن و کثرت اندوه و طغیان گریه آن حضرت بود.» (7) امیرالمؤمنین سلام الله علیه نشانی شیعیان خویش را چنین می دهند که «برای شادی ما شادند و برای حزن و اندوه ما اندوهگین هستند» (8)
در این صورت صوفیان قادری یا حتی غیر از قادری تا قبل از این که عده ای حساسیت به تشیع آنها نشان بدهند، اینگونه بودند که روز عاشورا حزین نبودند، نه تنها مجالس عزاداری اقامه نمی کردند و مقتل نمی خواندند، چون امثال غزالی گفته بودند: «یحرم علی الواعظ و غیره روایة مقتل الحسین و حکایاته...» (9) یعنی: «بر واعظ و غیر او حرام شد که مقتل امام حسین را بخواند و آن را حکایت کند و ماجرای کشتن حسین را بگوید!» در صورتی که در زیارت شریفه عاشورا وارد شده است: « و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه» یعنی «و این روزی است که خرسند شدند بدان خاندان زیاد و خاندان مروان به کشتن حسین صلوات الله علیه.»
حضرت صادق علیه السلام هم می فرمایند: «روز عاشورا روزی است که حسین و اصحاب او کشته شدند و برهنه به خاک درافتادند آیا رواست در چنین روزی روزه داشتن؟! حاشا و کلا، سوگند به خدا چنین روزی روز صوم نیست بلکه روز حزن و مصیبتی است که اهل آسمان و زمین و تمام مؤمنین را فرا گرفت و روز فرح و شادمانی پسر مرجانه و فرزندان زیاد بن ابیه و مردم شام است» حال کلام امام صادق و زیارت عاشورا را با نظریه عبدالقادر گیلانی صوفی سرشناس تطبیق کنید. عبدالقادر در کتاب الغنیه علاوه بر این که دستور شادمانی و عید گرفتن روز عاشورا می دهد از پیرامون خود می خواهد: هدیه یا چیزی برای اهل خانه خود تهیه کنید! حضرت در ادامه همین روایت فرموده اند: « کسی که در روز عاشورا چیزی در منزل خود ذخیره نهد خداوند باز می گدازد در قلب او نفاق را تا گاهی که به موقف حساب حاضر شود و برگیرد برکت را از او و فرزندان او و شریک فرماید شیطان را با او در جمله صنایع او». (10)
این نمونه ای بود از نشانه های غیر تشیع در تصوف فرقه ای که خانقاه دارد و شیخ خانقاه دارد و می کوشند تمام آداب و سنن خویش را در ممالک اسلامی با قوانین اسلامی و در محیط شیعه نشین با روش تشیع تطبیق دهند.
............
پی نوشت ها:
1- اسرار عاشورا از صفحه 155 به بعد.
2- وسائل الشیعه ج 10 ص 393 حدث 5
3- امالی صدوق ص 45 و عیون اخبار ص 162 .
4- ثواب الاعمال ص 47 کامل الزیارات ص 105 وسایل الشیعه ج 10 ص 445-446 .
5- مفاتیح الجنان چاپ اسلامی ص 494
6- ناسخ التواریخ امام حسین (ع) ج 3 ص 249 به نقل از امالی صدوق .
7- همان مأخذ: 295 .
8- بحارالانوار ج 44 ص 287 .
9- بحث مفصلی آن را در کتاب تحقیق درباره ی اربعین حضرت سید الشهداء تالیف آیت الله شهید سید محمد علی قاضی: 369 به بعد بخوانید.
10- ناسخ التواریخ امام حسین (ع) ج 3 ص 301 به نقل از کافی.
.................
به نقل از  :                                      http://www.harfeakhar.com
آدرس صفحه :     http://www.harfeakhar.com/article/show/698






برچسب ها: majzoban nor، majzooban noor 121، majzooban noor، tasavof، tasawof، sufism، sufie،
مطالب مرتبط: http://www.harfeakhar.com،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : شنبه 19 اردیبهشت 1394 توسط : v .y