تبلیغات
مجذوبان نور,تصوف,صوفیه,دراویش گنابادی,majzooban - ولایت و تشیع نزد صوفیه

مجذوبان نور,تصوف,صوفیه,دراویش گنابادی,majzooban

                                                        majzooban noor                                                       
نویسنده: سیدتقی واحدی [ صالح علیشاه ]
منبع: کتاب « در کوی صوفیان »
تنظیم و ویرایش: سایت حرف آخر

صوفیه همان طور که بر خلاف شیعه برای پدیده ولایت بی امامت ارزش قائل است برای «ولی» نیز اهمیت خاص الخاصی قائل بوده گفته اند که: « نبی علم وحی دارد و ولی علم سرّ » و خلاصه اینکه «ولی» در صوفیه « به علم سرّ چیزها داند که نبی را از آن خبر نیست » به اعتقاد صوفیه فرق میان «نبی» و «ولی» همان است که بین خضر بود و موسی، از آن جهت که خضر ولی بود و موسی نبی، خضر داننده ی علم لدنی است و موسی از آن بی بهره بود.تعداد اینگونه اولیاء به عقیده صوفیه در هر عصر سیصد و پنجاه و شش کس است که چون از ایشان یکی از دنیا برود، دیگری به جای او می آید، اما این اولیاء مراتب و طبقات دارند. سیصد تنان، چهل تنان، هفت تنان، پنج تنان، سه تنان، یک تنان این یکی قطب است که به عقیده صوفیه « عالم به وجود او می گردد و او قطب عالم است.» (1) تعداد اینگونه اولیاء به عقیده صوفیه در هر عصر سیصد و پنجاه و شش کس است که چون از ایشان یکی از دنیا برود، دیگری به جای او می آید، اما این اولیاء مراتب و طبقات دارند. سیصد تنان، چهل تنان، هفت تنان، پنج تنان، سه تنان، یک تنان این یکی قطب است که به عقیده صوفیه « عالم به وجود او می گردد و او قطب عالم است.» (1)
در فصلنامه فرقه گنابادی می خوانیم: «اعتقاد به وجود امام به عنوان قطب عالم امکان با مفهوم قطب در تصوف تقریباً یکسان است» (2) « قطب و امام هر دو مظهر یک حقیقت و دارای یک معنا و اشاره به یک شخص است». (3) همانجا آمده « نظریه انسان کامل ابن عربی خیلی شبیه به نظریه شیعی قطب و امام و همانند نظریه مهدی است». (4) در صورتی که به زمان ما به عقیده شیعه قطب عالم حجة ابن الحسن العسکری است و در عصر امامت، هر امام علیه السلام «قطب عالم» بوده است.
ولی امثال دکتر احمد امین که تحت تأثیر صوفیان یا حمایت کنندگان تصوف قرار می گیرند (5) به وحدت نظریه مهدویت شیعه و قطبیت صوفیه اصرار می ورزند و این از صوفی سرشناس سرچشمه می گیرد که قطبیت و ولایت را با مهدویت گره زده است. (6) و امروز صوفیان چنین اعتقادی دارند بل به آن اصرار می ورزند مخصوصاً در فرقه نعمة اللهی گنابادی.
به عقیده صوفیه: اولیاء کسانی هستند که مقام قدس دارند و به خدا نزدیک ترند و نشانه نزدیکی آنها این است که قادر بر اعمال فوق الطبیعه هستند، یعنی کرامات و خوارق عادت دارند، اولیاء مصداق « الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» (7) هستند. آنچه از کتب صوفیه مستفاد می شود این است که «ولی» به واسطه ارتباط نزدیک با خدا به مقامی می رسد که حجاب بین او و عالم غیب مکشوف می شود و در حال خلسه و جذبه به مقام نوبت و اخبار از مغیبات می رسد. (8)
این مشخصات را - بر خلاف شیعه که مخصوص کاملین اسلام ناب محمدی می داند - صوفیه برای رؤسای خود قائل شده اند.

......
پی نوشت ها :
1- انسان کامل نسفی ص 317 .
2- عرفان ایران: 33/7 .
3- همان مأخذ .
4- همان مأخذ پیشین .
5- مقدمه این خلدون: 333-331 .
6- فتوحات مکیه: 364/3-367 .
7- یونس: 62 .
8- تاریخ تصوف در اسلام ج 2 ص 241-242 .
....................
به نقل از :                                       http://www.harfeakhar.com
آدرس صفحه  :    http://www.harfeakhar.com/article/show/698










برچسب ها: majzoban، majzooban noor، تصوف، majzooban، صوفیه، soofieh، مجذوبان نور،
مطالب مرتبط: http://www.harfeakhar.com،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : شنبه 19 اردیبهشت 1394 توسط : v .y